PKP PLK otworzyły oferty na zaprojektowanie nowej linii Dobieszyn – Świerże (i ewentualnie pełnienie nadzoru autorskiego). Czterech spośród jedenastu chętnych złożyło oferty mieszczące się w kosztorysie. Inwestycja wchodząca w skład programu Kolej Plus umożliwi uruchamianie bezpośrednich pociągów Kozienice – Warszawa z czasem przejazdu 86 minut.
Zakładana kwota brutto, jaką ujawniły PKP PLK w dniu otwarcia ofert, wynosi 12 403 314,37 zł. W kosztorysie zmieściły się: BBF (9 565 710 zł), TDP Projekt Group (11 949 450 zł), CE Project Group (12 023 708,79 zł) i Multiconsult Polska (12 127 800 zł). Zbyt wysokie kwoty zaoferowali: konsorcjum Metroprojekt – Elkol (16 035 448,50 zł), konsorcjum Infra – Envirail – RDK Projekt (17 096 955,28 zł), TPF (17 828 850 zł), MGGP (18 948 863,63 zł), Idom (19 334 000 zł), konsorcjum Aurus Asper – BPKiUI Łódź – Technitel Rail – Koltech Infra (23 185 500 zł) i Schuessler – Plan Inżynierzy (30 750 000 zł). Zamówienie podstawowe obejmuje zaprojektowanie inwestycji, a dodatkowe – pełnienie nadzoru autorskiego.
Podobnie jak w opisywanym przez nas niedawno przetargu na dokumentację dla
modernizacji i przedłużenia linii 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów, zainteresowanie ze strony firm projektowych jest duże. Analogią jest też duża rozpiętość cen: wartość najdroższej złożonej oferty przeszło trzykrotnie przewyższa najtańszą.
Wielki powrót linii 77
Warto przypomnieć, że Kozienice miały już w przeszłości połączenie kolejowe. Linia kolejowa 76 do położonego na linii 26 Bąkowca zapewniała jednak możliwość dojazdu tylko od strony Dęblina (i ewentualnie Radomia). Kierunki te odpowiadały zaś potrzebom przewozów towarowych (od lat 70. XX wieku głównym zadaniem linii jest dowóz węgla do Elektrowni Kozienice w Świerżach), nie pasażerskich. Nowa inwestycja ma zapewnić kozieniczanom przede wszystkim możliwość bezpośredniego dojazdu do stolicy.
Przetarg na zaprojektowanie linii ogłoszono pod koniec grudnia 2022 r.
Jak wtedy pisaliśmy, zarządca infrastruktury planuje budowę nowej linii kolejowej Świerże Górne – Dobieszyn o długości ok. 23 km. Jednotorowa, zelektryfikowana trasa połączy istniejące linie 8 i 77. Odgałęzienie od linii Warszawa – Kraków nastąpi na stacji Dobieszyn, ok. km 74,840 „ósemki”. W Świerżach nowy odcinek połączy się z linią 77 (dotychczas wykorzystywana niemal wyłącznie w ruchu towarowym). Aby uniknąć konieczności zmiany czoła w Janikowie, przewidziano zmianę lokalizacji stacji Kozienice: nie będzie ona mieściła się w miejscu dawnego punktu końcowego linii 76 przy ul. Kolejowej, lecz na linii 77 ok. km 4,500.
Kozienice – Warszawa w niecałe półtorej godziny
Stacje Świerże Górne i Kozienice zostaną zmodernizowane, tak by odpowiadały współczesnym standardom w zakresie obsługi pasażerów (również tych o ograniczonej mobilności). Powstanie też nowa stacja w Głowaczowie. Zarządca infrastruktury nie wyklucza zagęszczenia w przyszłości sieci przystanków na całej trasie Dobieszyn – Kozienice.
Po zakończeniu wszystkich prac (w myśl założeń programu Kolej Plus – najpóźniej do roku 2029) podróż pociągiem z 17,5-tysięcznych Kozienic do Warszawy ma trwać ok. 86 minut. Szacowana przez PKP PLK i mazowiecki Urząd Marszałkowski wartość całej inwestycji to 321 mln zł.